Verhoging bijtelling zet zuinige auto onder druk

12 sep Verhoging bijtelling zet zuinige auto onder druk

ABCOUDE – Met dank aan stimulerende fiscale regelingen is het aantal zuinige leaseauto’s op de weg flink gestegen in de afgelopen jaren. Tegelijkertijd is het aandeel van auto’s met 25 procent bijtelling fors gedaald. Maar door voornemens van de regering kan de opmars van duurzame auto’s in 2015 wel eens tot stilstand komen.

• Exacte plannen Wiebes nog niet bekend
• 70 procent kiest voor duurzaam
• Bijtelling omhoog? Duurzame auto’s van de weg 

Exacte plannen Wiebes 
Wat de plannen van het Kabinet na 2015 precies zijn voor de bijtellingsregels zal blijken als Staatsecretaris Wiebes van Financiën zijn autobrief 2 presenteert. Dit vervolg op autobrief 1 uit 2011 wordt verwacht na Prinsjesdag. Wel lijkt het er sterk op dat de vergroeningsmaatregelen van de afgelopen jaren worden versoberd. Mogelijk zal er een meer geleidelijk oplopende bijtelling worden ingevoerd. Ook wordt er gesproken over één bijtellingspercentage, namelijk van 25 procent. De toekomst ziet er in dat geval voor de zakelijke rijder niet rooskleurig uit.

70 procent kiest voor duurzaam
De afgelopen jaren is het fiscaal aantrekkelijk gemaakt in een zuinige of elektrische leaseauto te rijden. Bijna 70 procent van de leaserijders heeft voor een auto gekozen met 14 procent bijtelling of rijdt elektrisch. Dat gaat drastisch afnemen als de geruchten over de plannen van de regering wekelijkheid worden. Dat blijkt uit recent onderzoek van de belangengroep voor leaserijders, VAVDZ.

Bijtelling omhoog? Duurzame auto’s van de weg 
Uit de studie blijkt dat 39 procent van de berijders af ziet van een leaseauto als de bijtelling boven de 22 procent uitkomt. Als de bijtelling 25 procent wordt dan ziet 76 procent af van een leaseauto. Boven de 30 procent bijtelling blijft er geen leaseauto meer over, becijferde de belangengroep. Vreemd is het niet dat zakelijke rijders leaseauto’s vaarwel zullen zeggen als de bijtelling flink gaat stijgen. In veel bedrijven zijn de autoregelingen de afgelopen jaren versoberd. Veel berijders betalen al een eigen bijdrage. Een verhoging van de bijtelling voelen ze direct in hun portemonnee.

MVO en autorijden 
Voor het milieu zou een verhoging van de bijtelling geen goed nieuws betekenen. De financiële prikkel om voor een duurzame auto te kiezen zal er mee verdwijnen. Natuurlijk zullen er ook ondernemers zijn die uit oogpunt van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) voor de zuinige optie kiezen. Juist via het autorijden en de besparing op de CO2 uitstoot, kan verantwoordelijkheid worden genomen voor de maatschappij waarin de onderneming actief is. Denk bijvoorbeeld ook aan de mogelijkheid om je uitstoot te compenseren door te investeren in duurzame energieprojecten. Op die manier is het mogelijk om klimaatneutraal te rijden.

Haaks op Energieakkoord 
Het verhogen van de bijtelling staat haaks op de afspraken die de overheid samen met ruim veertig organisaties eind 2013 maakte en die zijn vastgelegd in het Energieakkoord. Hierin spraken de betrokken partijen onder meer de ambitie uit om de uitstoot van CO2 flink terug te gaan brengen. ‘Het Rijk zorgt ervoor dat in de periode tot en met 2018 ultrazuinige auto’s – zero-emissie personenauto’s en personenauto’s met een lage CO2-emissie – fiscaal worden gestimuleerd’, staat in het akkoord.